|
„EGÉSZ-SÉG” PROGRAM
1992 óta iskolánkban a mentálhigiénére, a lelki egészségvédelemre alapozott szervezetfejlesztés folyik, melynek célja, hogy a gyerekek megismerjék és gyakorolják a harmonikus emberi kapcsolatok kialakításának lehetőségeit, fejlődjön önismeretük és kommunikációs készségük, megismerkedjenek az erőszak nélküli konfliktuskezelés módszereivel, valamint egészséges életstílusokkal. A fejlesztő munkát az "Egész-ség" címet viselő helyi kereszttanterv foglalja magába. Ez a szervezetfejlesztés Pécs város "Egészségtervé"-ben modell értékűnek számít.
Hogy ez a több mint egy évtizedes munka milyen tapasztalatokat, élményeket nyújtott, mutassa be ez a néhány idézet, szemelvény: "Nagyon nagy eredménynek érzem, hogy ebben a tanévben az osztályfőnökök legnagyobb része valóban komolyan dolgozott az új programmal, és hogy lelkesen számoltak be arról, hogy jól sikerült, hasznos, hogy feltétlenül folytatni kell, hogy a gyerekek nagyon élvezik, hogy könnyebb ilyen órát tartani, mint a hagyományosat, hogy úgy ismerték meg a gyerekeket, ahogyan másképp ez nem sikerülhetett volna, hogy sokkal közelebb került egymáshoz tanár és diák. Nem tudom, van-e értelme ennél többet várni egy év alatt?!" "A legtöbb gyerek élvezte ezeket a rendhagyó osztályfőnöki órákat. Sok olyan dolgot tudtam meg róluk, ami más körülmények között nem derült volna ki. Mivel ezekben a játékokban én is részt vettem, ők is többet tudhattak meg rólam." "A gyerekek és a nevelő nagyon szerette ezeket az órákat. Egészen meglepő arculata, belső énje bontakozott ki a gyerekeknek. Ő ó is meglepődött, hogy ennyi jót mondanak róla, vagy magába nézett és megdöbbent, hogy csak annyit tételeznek fel róla. " "A gyerekek egymás munkáinak, feleleteinek értékelésével önismeretüket fejlesztették. Mindezekhez szükséges volt a toleráns magatartás, a kulturált vita, az érvelés, bizonyítás, cáfolás tanítása …" "Azt játszottuk, hogy egymásnak egy jó tulajdonságot kellett mondani: "Azért kedvellek, mert …" Előtte beszéltünk arról, milyen jó érzés, ha az embert megdicsérik, észreveszik, ha valami jót tesz" "A döntéseinket befolyásoló tényezők tárgyalásakor kitértünk saját osztályunk jellemző problémáira. Szó esett a rosszindulatról, eljátszottunk egy megtörtént bajba keveredést, megbeszéltünk, majd bemutattuk, hogy lehetett volna dönteni saját belátásunk szerint. Jó volt!" Fejlesztő munkánk eredményességét jelzi, és megerősít bennünket abban, hogy jó úton járunk, hogy a publikációkban olvasható ismertetők, beszámolók alapján több iskola kérte a programot, sokan érdeklődtek iránta, több egyetemi hallgató használta szakdolgozata egyik forrásmunkájának. Úgy gondoljuk, hogy ez az értelmes jövő felé vezető egyik út. |
Copyright © 2014 - Created and designed by Kormos György |